Badania i rozwój

MONITO

Tytuł projektu

Opracowanie systemu MONITO mającego na celu automatyzację komunikacji o zagrożeniach na przejazdach kolejowo-drogowych i zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów.

Cel projektu

W Polsce co roku dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych. W wyniku tego rocznie życie traci nawet kilkadziesiąt osób. 99% z tych zdarzeń wynika z brawury i nieprzestrzegania przepisów przez kierowców.

Niniejszy projekt ma na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa poprzez opracowanie rozwiązania MONITO, zakładającego AUTOMATYZACJĘ kluczowych procesów:

* WYKRYWANIA ZAGROŻENIA (poprzez monitoring przejazdu kolejowo-drogowego z użyciem technologii wizji komputerowej, radaru lub lidaru oraz system decyzyjny)

*PRZEKAZYWANIA INFORMACJI (poprzez łączność komponentów systemu z systemem centralnym)

*REAGOWANIA NA ZAGROŻENIE (poprzez system dostarczający informacje o zagrożeniu bezpośrednio na pulpit maszynisty w czasie bliskim rzeczywistemu).

Efekty projektu

MONITO - system do automatyzacji komunikacji o zagrożeniach na przejazdach kolejowo-drogowych

Kluczowe cechy systemu MONITO:

  • BEZPOŚREDNIA KOMUNIKACJA DO MASZYNISTY
  • ZNACZĄCE SKRÓCENIE CZASU PRZEKAZANIA INFORMACJI O PRZESZKODZIE DO MASZYNISTY
  • MOŻLIWOŚĆ INSTALACJI NA PRZEJAZDACH KAŻDEJ KATEGORII
  • MOŻLIWOŚĆ PEŁNEJ AUTONOMII PRACY, WŁĄCZAJĄC W TO ZASILANIE
  • OGRANICZENIE SYTUACJI NIEPEWNYCH POPRZEZ ZASTOSOWANIE KILKU RODZAJÓW SENSORÓW WYKRYWAJĄCYCH PRZESZKODY NA PRZEJEŹDZIE
  • ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI NIEPEWNYCH POPRZEZ WYWOŁANIE DYSPOZYTORA „NA ŻĄDANIE”.

Grupy docelowe

Zarządcy infrastruktury kolejowej - zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego.

Zadania projektu (etapy B+R)

  1. Badania mające na celu opracowanie w wersji laboratoryjnej trzech prototypów elementów składowych systemu tj. urządzeń detekcji przeszkód.
  2. Badanie urządzeń detekcji w warunkach zbliżonych do rzeczywistych wraz z określeniem parametrów rozwiązania hybrydowego.
  3. Opracowanie laboratoryjnej infrastruktury techniczno-komunikacyjnej.
  4. Budowa i testy prototypu.
  5. Koszty pośrednie.

W ramach zadań poniesione zostaną następujące kategorie kosztów:

  • wynagrodzenia personelu B+R
  • dostawy niezbędnych do prowadzenia prac B+R materiałów, drobnego sprzętu laboratoryjnego, itp.
  • koszty amortyzacji sprzętów laboratoryjnych na których prowadzone będą badania i testy
  • zakup usług zewnętrznych dot. wykonania badań i prototypów
  • koszty wynajmu powierzchni laboratoryjnej, samochodów do prowadzenia testów, usług chmurowych
  • zakup niezbędnego oprogramowania
  • koszty pośrednie

Całkowita wartość projektu

2 427 339,79 PLN

Koszty kwalifikowalne

2 399 974,85 PLN

Wartość dofinansowania

1 736 266,28 PLN

#FunduszeUE

GEMINI

REDS S.A. zrealizowało projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. „Stworzenie systemu dynamicznych rekomendacji dotyczących optymalnego prowadzenia pociągu z wykorzystaniem technologii big-data i uczenia maszynowego.”

Celem projektu było opracowanie prototypu systemu wspierającego maszynistów. Pomimo niedostatecznie informatyzowanej infrastruktury kolejowej, system generuje w czasie rzeczywistym dynamicznie dostosowywane rekomendacje mające na celu optymalizację zużycia energii i poprawę punktualności.

Wartość projektu: 1 561 611,26 zł

Dofinansowanie z UE: 1 150 100,13 zł